خرید میوه اینترنتی | گرگان | فروت کالا
میوه فروشی آنلاین فروت کالا | مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مرکز رشد واحدهای فناور
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

تفاوت رژیم غذایی وگان و وجترین

رژیم غذایی وگان چیست؟

در این رژیم غذایی افراد گوشت و فرآورده های دامی را مصرف نمی کنند و به گونه ای زندگی می کنند که آسیبی به حیوانات نرسانند.  این افراد به رعایت حقوق حیوانات، حفظ محیط زیست و سلامت پایبند هستند. از جمله محصولاتی که وگان ها از مصرفشان خودداری می کنند می توان به  انواع گوشت (قرمز، مرغ، آبزیان و ...)، لبنیات، تخم مرغ، عسل و چرم اشاره کرد. در عین حال، آنها می توانند غذاهای گیاهی، به ویژه میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و مغزها را مصرف کنند. وگان ها همچنین تلاش می کنند تا از مصرف غذاهای فراوری شده مثل روغن های تصفیه شده و آبمیوه های حاوی شکر زیاد اجتناب کنند.

یک صبحانه وگان سالم، به عنوان مثال، می تواند شامل جو دوسر، میوه، آجیل، شیر نارگیل و مغزها باشد. برای ناهار، می تواند برنج و حبوبات به همراه سالاد باشد. در طول روز، وگان ها می توانند از آجیل، سبزیجات خام، هوموس (یک غذای یونانی که از مخلوط نخودفرنگی، روغن و سیر تهیه می شود) و میوه به عنوان میان وعده استفاده کنند. برای شام نیز توفو (یک غذای نرم سفید رنگ که با شیر سویا تهیه می شود)، حبوبات، غلات و سیب زمینی شیرین رایج هستند. بسته به نوع دقیق رژیم گیاهی که هر شخص می گیرد، برخی ترکیبات رژیم غذایی وگان به قرار زیر می باشند:

  • میوه: سیب، پرتقال، گلابی، آناناس، موز، هلو.
  • سبزی: بروکلی، گل کلم، کدو حلوایی، کدو سبز، سیب زمینی، بادمجان.
  • آجیل: بادام، گردو، پسته.
  • مغزها: چیا، کنف، کتان.
  • حبوبات: لوبیا، عدس، نخود، نخودفرنگی.
  • غلات کامل: جو، جو دوسر، گندم سیاه، کینوآ، کوسکوس.
  • چربی های سالم: زیتون، آووکادو، روغن های گیاهی تصفیه نشده.
  • شیرهای گیاهی: بادام، جو، سویا، بادام زمینی.
  • ادویه ها: فلفل سیاه، زیره، زردچوبه، زنجبیل،پودر سیر.

رژیم غذایی وجترین چیست؟

در این رژیم افراد هر چیزی را که مستقیما با کشتار حیوانات ارتباط دارد، مصرف یا خرید نمی‌ کنند ولی از محصولاتی که برای تهیه آنها نیاز به کشتن حیوانات نیست، مانند تخم مرغ، محصولات لبنی (شیر، پنیر، ماست) و عسل استفاده می کنند. وجترین ها انواع گیاهان مثل سبزیجات خام یا پخته شده، میوه، آجیل، مغزها، غلات کامل و حبوبات را مصرف می کنند. غذاهای نشاسته ای مثل نان، سیب زمینی، غلات، برنج و پاستا باید حدود یک سوم غذای روزانه یک وجترین را تشکیل دهند. این غذاها منبع خوبی برای تامین انرژی بدن هستند؛ شیر و محصولات لبنی مثل پنیر و ماست منابع خوبی از پروتئین، کلسیم و ویتامین های A و B12 هستند. منابع خوب آهن در رژیم های وجترین عبارتند از: تخم مرغ، آهن، میوه های خشک، سبزیجات برگی مثل آب تره، بروکلی، اسفناج و جعفری، نان سبوس دار و غلات غنی شده با آهن. منابع ویتامین B12 برای وجترین ها عبارتند از: شیر، پنیر، تخم مرغ، غلات صبحانه ای غنی شده و محصولات غنی شده سویا. منابع غنی از امگا-3 برای این دسته از افراد نیز عبارتند از: روغن کتان، روغن کلزا، روغن سویا، گردو و تخم مرغ های غنی شده با امگا-3

فواید رعایت رژیم وگان و وجترین:

  1. کاهش وزن: افراد به دلیل داشتن عادت ها و رفتار های سالم در کنار فعالیت فیزیکی، خیلی راحت به تناسب اندام دست می یابند.
  2. بهبود قند خون و دیابت: رژیم وجترین و وگان به کنترل قند خون و دیابت نوع ۲ کمک می کند.
  3. سلامت قلب: از آنجایی که کلسترول، قند خون و فشار خون کاهش می یابد، خطر بیماری قلبی را تا ۴۶ درصد پایین می آورد.
  4. کاهش خطر ابتلا به سرطان: به دلیل مصرف مقدار زیادی از محصولات تازه مانند میوه و سبزی، آنتی اکسیدان های بیشتری وارد بدن می شوند که با صدمات ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و در نتیجه، خطر ابتلا به سرطان کاهش می یابد.

آیا افراد وگان و وجترین باید از مکمل دارویی استفاده کنند؟

به عنوان یک وجترین، شما می توانید اکثر آمینو اسیدها و ویتامین B12 را بدون مصرف مکمل های غذایی دریافت کنید ولی در مورد وگان ها ماجرا کمی متفاوت است. با وجود مزایای فراوانی که رژیم غذایی وگان دارد، ممکن است برای همگان مناسب نباشد؛ زیرا اجرای چنین رژیمی نیازمند برنامه ریزی دقیق است تا شخص بتواند تمام نیازهای تغذیه ای خود را برطرف کند. ممکن است استفاده از مکمل های غذایی برای جبران کمبود مواد مغذی لازم باشد؛ زیرا برخی ویتامین ها و مواد معدنی به طور عمده در گوشت و فراورده های جانوری یافت می شوند. وگان ها به ویژه باید نظارت دقیقی بر مصرف پروتئین، ویتامین B12، آهن، روی و اسیدهای چرب امگا-3 داشته باشند. مصرف مولتی ویتامین ها و پودرهای پروتئینی گیاهی می تواند راه حل مناسبی برای جبران این کمبودها باشد. برای این دسته از افراد استفاده از مکمل هایی مانند آهن، ید، کلسیم، روی، ویتامین های B12، D2  و  D3توصیه می شود. همچنین، وگان ها می توانند با مصرف میوه ها، سبزی ها، بذر کتان، آجیل، قارچ، لوبیا، جلبک دریایی، دانه ها، به ویژه دانه چیا، و غلات با پروتئین بیشتر مثل کینوآ این کمبودها را جبران کنند.

منابع:

 https://draxe.com/nutrition/vegan-diet/

https://draxe.com/nutrition/vegetarian-diet/

https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/the-vegetarian-diet/

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده

ثبت نام شما با موفقیت انجام شد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش